Через посилення вимог Нацбанку до мікрофінансових організацій конкуренція за клієнтів між банками і небанківськими фінкомпаніями набирає обертів. Останні активно змінюють свої бізнес-моделі, розширюють продуктові лінійки, і все більше «заходять» на традиційно банківську територію.

Так днями компанія Moneyveo спільно з IBOX Bank анонсувала випуск власної платіжної картки Veocard на базі міжнародної платіжної системи Visa. Компанія CCLoan кілька місяців тому уклала угоду про співпрацю зі страховою SK Opika. Клієнти компанії тепер разом з отриманням кредиту можуть оформити комплексний страховий поліс. Зростають суми та пропозиції щодо строків кредитування. Фінансові компанії активно розвивають свої мобільні додатки, вдосконалюють технології віддаленої ідентифікації та скорингу.

Очевидно, що еволюція фінансового ринку не збирається зупинятися. У перспективі — законодавче регулювання, можливості відкритого банкінгу, імплементації положень загального регламенту захисту даних (GDPR).

До чого вже готуються представники небанківського фінансового сектору? Які є перспективні сценарії розвитку бізнес-моделей для фінансових компаній? Чи варто чекати на трансформацію МФО в необанки? Які стратегії обирають лідери галузі?

Щоб дізнатися відповіді на ці запитання, ми звернулися за коментарями до безпосередніх гравців ринку — експертів і спікерів МФО саміт 2021, який пройде в Києві вже 1 липня 2021.

Найбільш цікавим питанням, звичайно ж, є міркування про те, чи варто очікувати трансформації МФО в необанки. Експерти ринку МФО відповідають однозначно — так. Наприклад, СЕО і співвласник фінтех-компанії EasyPay Олексій Авраменко обґрунтовує це тим, що МФО вже вміють надавати частину банківських продуктів, і, щоб поліпшити свою пропозицію клієнтам, їм необхідно давати пропозицію раніше ніж інші.


Олексей Авраменко, СЕО і співвласник фінтех-компанії EasyPay

«Таку можливість надає необанк, тому ця трансформація неминуча», — аргументує Авраменко.

Так само вважає і засновник компаній RIskTools та БКІ Онлайн Денис Зікєєв. За його словами, сьогодні є два ключові параметри, що визначають конкурентоспроможність на фінансовому ринку. Перший з них — це технологічний потенціал, можливість розгортати складні бізнес-процеси на промисловому рівні в найкоротші строки. Другий — це пластичність, швидкість ухвалення рішень і впровадження нового функціоналу.


На фото Денис Зікєєв, засновник компаній RIskTools та БКІ

«Фінансові компанії, в порівнянні з банками, мають, безсумнівно, більш високу мобільність, та й технічно багато в чому перевершують банки. Тому фінтех сьогодні з цікавістю дивиться на банківські продукти. Аналогічно серед фінансових компаній серйозний потенціал мають багато молодих компаній, які ще не встигли сформувати товстий корпоративно-бюрократичний прошарок, і тому мають шанс випередити досвідчених гравців у нових продуктових нішах», — аргументує Зікєєв.

Також ми запитали експертів про перспективні ніші в розвитку продуктових лінійок небанківського онлайн-кредитування. Своїми спостереженнями поділилася директорка компанії, що спеціалізується на оцінці кредитних ризиків, Scorista Карина Дубова.


Карина Дубова, директорка Scorista

«Багато МФО цікавляться таким продуктом кредитування, як Installment. Компанія Scorista має великий досвід роботи в цьому напрямі, і ми можемо відзначити, що платіжна дисципліна позичальника в цьому сегменті краща, ніж в сегменті PDL — кредитування», — зазначає вона.

За її словами, в більшості випадків компанії, що працювали в сегменті PDL позик, мали свої напрацювання в рамках процесу кредитного рішення. Однак моделі, що працюють на строках до 30 днів, як правило, не виправдовують себе на більш тривалих строках.

«Ця трансформація в бізнесі мікрокредитування зростає все більше. І ми спостерігаємо пожвавлення ринку. Для багатьох важливо не тільки зрозуміти, поверне позичальник гроші чи не поверне, але і визначити, яку суму видати, щоб позичальник повернув з максимальною прибутковістю», — розповіла Дубова.

Інший експерт, СЕО платіжного сервісу 4Bill Ігор Бокій, зазначає, що на ринку спостерігається новий тренд — колаборації. Він упевнений, що подальші можливості для розвитку бізнесу можуть розширюватися в партнерстві учасників ринку.


Ігор Бокій, СЕО платіжного сервісу 4Bill

«Колаборації, в тому числі і з колегами-конкурентами — новий тренд у всіх галузях, який добре працює і у фінансовому секторі зокрема. Коли на ринку багато компаній, що пропонують схожі послуги, боротьба за клієнта стає сильнішою, і перемогти в ній легше з партнером. Та й у цілому партнерство допомагає дати клієнту більше хороших послуг, більше сервісу. У однієї компанії одні сильні сторони, у другої — інші, і колаборації дозволяють їх об'єднати і запропонувати клієнтам найкраще. Це можуть бути не тільки партнерства МФО&МФО або МФО&Банк, а, наприклад, МФО&платіжний сервіс», — розповів Бокій.

В результаті такої співпраці клієнт отримує не тільки позику на вигідних умовах, а ще можливість управляти фінансами без прив’язки до конкретного відділення, а також швидку обробку всіх платежів за кредитом.

Якщо ж говорити про бізнес-моделі в майбутньому, то СЕО 4Bill вважає, що гравцям фінансового ринку України варто зосередитися на створенні не окремих продуктів, а цілих екосистем. Причому ці екосистеми повинні бути мобільними, щоб повноцінно працювати в будь-якому смартфоні.

«Потрібно щоб клієнти відразу отримували кілька послуг на одному сайті або в одному додатку. Чим це добре? Економією часу, якого не вистачає сьогодні кожній людині. Якщо рішення, яке закриває відразу кілька потреб, робить це швидко, та ще й з хорошим рівнем сервісу, боротьба за клієнта виграна. Додайте сюди ще й емоційну взаємодію, якийсь яскравий досвід, і все — і з часом у вас буде не тільки клієнт, а лояльний клієнт, для якого ваша компанія — lovemark», — підсумував Бокій.

А як зараз йдуть справи з екосистемами в МФО? Про свої грандіозні плани щодо створення і розвитку фінансової екосистеми нам розповіла і директорка fintech компаній CCloan і MisterCash Наталія Клевакіна.


Наталія Клевакіна, директорка fintech компаній CCloan і MisterCash

«Цього року вже успішно стартувала співпраця зі страховою компанією Opika. Тепер клієнти CCloan поряд з отриманням кредиту можуть оформити комплексний страховий поліс, в тому числі застрахувати себе від COVID-19. SK Opika разом з мікрофінансовими компаніями CCloan і MisterCash вже є частиною холдингу», — заявила експерт.

Компанія поставила собі за мету на цей рік — запустити e-commerce проєкт, який відкриє доступ клієнтам до вигідних товарних пропозицій і доповнить екосистему. Таким чином робиться все, щоб покрити більше ринкових ніш, а значить, забезпечити своїх клієнтів кращими фінансовим продуктами і послугами.

Як змінюється маркетинг? Світ навколо стрімко змінюється, і всі бізнес-процеси повинні адаптуватися під актуальні вимоги ринку. Маркетинг директор fintech компаній CCloan і MisterCash Анна Мойсєєва зазначає, що в умовах глобальної трансформації, приходу нового регулятора і постковідної реальності — змінюються і маркетинг-процеси.


Анна Мойсєєва, маркетинг директор CCloan і MisterCash

«Ми продовжуємо працювати над сервісом, робимо його ще більш зручним, вдосконалюємо воронки продажів, спрощуємо їх і інтегруємо персональні пропозиції під кожного клієнта. Наприклад, в рамках співпраці з SK Opika ми детально аналізуємо клієнтів, обираємо тих, кого зацікавила б послуга страхування, і пропонуємо скористатися нею на вигідних умовах. Паралельно продовжуємо працювати над створенням інноваційних продуктів, які залучать новий сегмент клієнтів», — поділилася планами Мойсєєва.

При цьому вона зазначає, що головне — як би не змінювався ринок, незмінною повинна залишатися турбота про клієнтів і прагнення надати їм всебічну фінансову підтримку.

Про перехід в онлайн. На тлі пандемії COVID-19 популярність фінансових технологій особливо зросла. Людям потрібні цифрові платежі, а це означає, що фінпослуги повинні надаватися онлайн, швидко, безпечно і зручно. Такою думкою поділилася Альона Андронікова, СЕО Moneyveo.


Альона Андронікова, СЕО Moneyveo

«Крім цього, темпи змін на фінансовому ринку прискорилися і трансформувалися. Ми, в свою чергу, постійно намагаємося пропонувати клієнту щось нове, працюючи на випередження і попит. Наша стратегія — підвищувати фінансову інклюзію і робити продукти ще більш доступними для кожного споживача. Нам вдалося створити чудовий продукт і вивести на український ринок небанківського кредитування першу платіжну картку — Veocard. Впевнена, що нова пропозиція Moneyveo поступово стане трендом на нашому ринку, а посилення конкуренції сприятиме підвищенню якості фінансових послуг», — коментує Андронікова.

Зручні умови і автоматизація процесів — у пріоритеті. Ринок МФО базується на позиках, тому вигідні умови кредитування, безпека даних клієнтів і відкритість завжди повинні бути на першому місці. Так вважає директорка компанії E-Groshi Ірина Корецька.


Ірина Корецька, директорка компанії E-Groshi

«Для нас головне — надати клієнтам безпечні та зручні умови користування кредитним продуктом. Ми постійно вдосконалюємо систему захисту даних, покращуємо клієнтський сервіс, максимально виключаючи „людський фактор“ у прийнятті рішень про видачу кредиту. Всі заявки у нас приймаються і обробляються автоматизованою системою. Працюємо 7 днів на тиждень 24 години на добу, без перерви, вихідних і свят. У Сервісі E-Groshi відсутні будь-які приховані комісії і додаткові платежі, як це буває в банках. Загальну суму до погашення кредиту позичальник дізнається в особистому кабінеті ще до відправлення заявки, скориставшись кредитним калькулятором», — поділилася думкою експерт.

Джерело: minfin.com.ua