В Україні працюють чіткі правила роботи колекторів, які регулюють їх діяльність та встановлюють дозволені методи стягнення проблемної заборгованості зі споживачів. Однак, Національний банк продовжує фіксувати факти неправомірних дій зі сторони колекторів. З іншого боку, існує проблема нерозуміння споживачами своїх прав та прав співробітників, які займаються стягненням боргів. НБУ спробував роз'яснити найважливіші питання.

Почнемо з основи – хто такий колектор?

Кредитор, новий кредитор або колекторська компанія – всі ці організації мають право здійснювати колекторську діяльність. Тобто “питати” про борг може установа, що видала кредит, установа, яка за цивільно-правовим договором набула права вимоги за кредитом, або ж колекторська компанія, залучена до врегулювання простроченої заборгованості.

Варто пам'ятати, що законною є діяльність тільки тих колекторів, які включені до відповідного реєстру колекторських компаній. Якщо ви стикнулися з роботою колекторів, відомостей про яких немає в реєстрі, звертайтеся до поліції.

Що дозволено колекторам?

  • Проводити телефонні та відеопереговори, особисті зустрічі. Проведення особистих зустрічей можливе виключно з 9 до 19 години, за умови що особа, з якою здійснюється взаємодія, не заперечує проти проведення з нею зустрічі та попередньо надала на це згоду.
  • Надсилати текстові, голосові та інші повідомлення засобами телекомунікації. Мова про так званий “автодозвон”, що відбувається без залучення працівника. 
  • Надсилати поштові відправлення з позначкою "Вручити особисто" за місцем проживання чи перебування або за місцем роботи фізичної особи.
  • Взаємодіяти зі споживачем не більше 2-х разів на добу.

Що заборонено колекторам?

Неетичні методи поведінки: дзвінки вночі, автодозвон більше 30 хвилин на добу, дзвінки у вихідні, святкові та неробочі дні, введення в оману про наслідки невиконання зобов’язань, погрози, шантаж, вимоги від близьких осіб взяти на себе зобов’язання. Заборонено збирати та обробляти персональну інформацію про графік роботи, місця відпочинку, інформацію із соціальних мереж, особисті фотографії тощо.

Отже, що робити, якщо до вас застосовуються неправомірні методи роботи:

  1. Не варто ховатися від колекторів та кредиторів. Борг треба повертати. Якщо ви втратили роботу, працездатність тощо, зверніться до фінансової установи та домовтеся про реструктуризацію боргу.
  2. Якщо домовитися не вийшло, і ви вважаєте, що колектори застосовують до вас  неправомірні методи роботи, зберіть доказову базу – запишіть розмови, зробіть скріни повідомлень.
  3. Напишіть скаргу на фінансову чи колекторську компанію, що займається стягненням вашої заборгованості, надайте зібрані докази до Національного банку.

Відповідно до нового закону (ЗУ № 1349-IX від 19 березня 2021 року), який регулює роботу колекторів, Національний банк може застосовувати до компаній-порушників заходи впливу – від штрафів до виключення з Реєстру колекторських компаній.