На сьогодні фінансовий ринок України розвивається досить стрімкими темпами і навіть криза, викликана пандемією коронавірусу, не спромоглася завадити цьому.

В той же час, стримуючим фактором для успішного розвитку небанківського фінансового ринку залишається застаріле законодавство, яке безперечно потребує вдосконалення та змін. Головний закон небанківського фінансового ринку «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», який діє вже понад 20 років, морально застарів та не відповідає вимогам сьогодення.

На початку року у Верховній Раді було зареєстровано законопроєкт № 5065 «Про фінансові послуги та фінансові компанії», який покликаний створити нові можливості для більш ефективної діяльності фінансових установ через впровадження нових підходів до регулювання ринків небанківських фінансових послуг.

Запропонований проєкт закону був розроблений Національним банком та встановлює  ключові принципи та засади діяльності на цьому ринку, захисту споживачів при наданні фінансвоих послуг, державного регулювання і нагляду за діяльністю на ринку фінансових послуг, а також враховує положення Директив ЄС.

Серед нововведень можна виділити впровадження сучасних принципів пруденційного нагляду – нагляд за ринковою поведінкою та введення ризик-орієнтованого підходу до нагляду за фінансовими установами, залежно від складності бізнес-моделі та індивідуального рівня ризику фінансової установи, нові підходи до ліцензування, запровадження існування тестового середовища для інноваційних компаній, так званої – «регуляторної пісочниці», а також передбачена можливість існування саморегулівних організацій учасників ринку.

На сьогодні новий законопроєкт прийнятий в першому читанні та найближчим часом планується на подання до другого читання Верховною Радою.  

Загалом проєкт закону «Про фінансові послуги та фінансові компанії» позитивно сприймається бізнес-спільнотою небанківського фінансового ринку, проте, на нашу думку, все ще потребує доопрацювання та виваженого підходу до правових норм, які увійдуть до фінальної редакції закону.

Серед суперечливих положень законопроєкту, які викликали найбільші дискусії - надмірна дискреція Національного банку при здійсненні позапланових інспекційних перевірок, у частині підстав та строків таких перевірок. Також потребували уточнення положення, що стосуються внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та норми, які визначають регулювання Національним банком допоміжних послуг та послуг, які можуть передаватися на аутсорсинг. 

Варто відзначити, що під час підготовки законопроєкту до другого читання від народних депутатів надійшло 1169 пропозицій та поправок, із яких Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики пропонується врахувати повністю та редакційно 555 і 614 відхилити.

За результатами розгляду текст проєкту закону про фінпослуги та фінкомпанії був направлений до Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради та Редакційного управління Апарату Верховної Ради для отримання висновків. А отже, може відбутись так, що запропонована профільним комітетом до другого читання редакція законопроекту може зазнати змін.

Тому маємо надію, що у підсумку небанківський фінансовий ринок матиме якісний закон, який врахує надані пропозиції і зауваження та дозволить збалансувати інтереси діючих та майбутніх учасників ринку, регуляторів та споживачів фінансових послуг.

Олена Шевчук,

президент Асоціації фінансових компаній «Фінансовий Омбудсман»