12.12.2022

Стратегією розвитку фінсектору до 2025 року передбачено реформу регулювання ринку факторингу, над концепцією якої наразі працює НБУ. 

У своєму Телеграм каналі регулятор окреслив основні напрями реформи.

Зміни, передбачені концепцією, матимуть чотири вектори:

1. відокремлення на законодавчому рівні торговельного факторингу від діяльності з управління простроченими активами. 

Водночас діяльність компаній, які здійснюватимуть операції з боргами споживачів, залишиться ліцензованою та під наглядом НБУ. Вона буде несумісною з наданням послуг торговельного факторингу;

2. ліцензії небанківських фінустанов на факторинг переоформлюватимуть на ліцензії на управління простроченою заборгованістю. 

Компанії зможуть продовжувати свою звичну діяльність відповідно до вимог НБУ. Якщо небанківська фінустанова планує надання послуг торговельного факторингу, вона може зберегти ліцензію на факторинг, але муситиме  привести свою діяльність у відповідність до нових вимог для факторингових компаній;

3. факторингові компанії зможуть поєднувати надання послуг факторингу з наданням інших послуг. Це можуть бути як фінпослуги (фінансовий лізинг, надання гарантій та коштів у кредит), так і нефінансові (ведення обліку дебіторської заборгованості, пред’явлення до сплати грошових вимог). 

Це дасть змогу компаніям надавати своїм клієнтам ширший перелік послуг, не втрачаючи їх якості;

4. факторинг в Україні буде прозорим. Зокрема, планується запровадження реєстрації відступлень права вимоги за договорами в публічному реєстрі. 

Це дасть змогу, на думку регулятора, знизити ризик шахрайства під час здійснення факторингової діяльності.

Крім того, з 2024 року набирає чинності новий ЗУ "Про фінансові послуги та фінансові компанії". Він розширить можливості факторингових компаній щодо залучення джерел фінансування, а також дасть змогу поліпшити регулювання факторингу, зокрема на небанківському ринку.